sâmbătă, 28 februarie 2015

Micutul inginer


Nu cred ca sunt singura mama care urmareste o lista mentala a tuturor realizarilor pe care ar trebui sa le aiba micutul in fiecare luna, si mai bifeaza cate una sau dimpotriva simte un sambure de „invidie” cand aude ca un alt copil de varsta apropiata a bifat mai multe pe lista decat al ei, si asta nu se intampla pentru ca mamele sunt invidioase pe copiii altora, ci din simplu motiv ca… fiecare mama isi doreste un copil inteligent si care sa se dezvolte conform varstei.
Nu putini sunt parintii care sunt constienti de importanta jucariilor cu care se joaca copilul lor.
Majoritatea jucariilor sunt concepute pentru a dezvolta o anumita abilitate sau un anumit set de abilitati, insa sunt si seturi de jucarii care sunt concepute mult mai complex, care ajuta copilul sa se dezvolte pe mai multe planuri, limita fiind pusa doar de imaginatia copilului si a parintilor.
Printre acestea sunt si cuburile de construit, care pot fi din plastic moale cele pentru bebelusii de peste 6 luni, fiica mea le are de cand avea 7 luni si au fost roase, atinse, analizate. Tot cu aceste cuburi i-am construit primele ziduri pe care imediat ea le strica, ii spuneam de fiecare data ce culoare si ce forma are fiecare cub, am atins marginea fiecarui cub cu manuta ei pentru a o face sa inteleaga „cum se simte un cer/patrat sau orice alta forma avea in mana”. 
Pentru copii de peste un an cuburile sunt concepute altfel, acestea pot fi din lemn sau din plastic mai dur, ele sunt cele care antreneaza creierul "viitorului inginer".
 

 







 

Poate ca nu sunt masinute sau roboti care canta sau sa mearga cu telecomanda, insa aceste jucarii pentru construit sunt foarte bune pentru dezvoltarea abilitatilor motorii, simtului tactil, dexteritatea si coordonarea mana-ochi, abilitatile de imbinare ale copilului, imaginatia si privirea in spatiu, gandire divergenta si orientarea catre rezolvarea problemelor, ajuta la dezvoltarea vorbirii si copilul devine o persoana mai sociabila.

Pentru a ajuta copilul sa isi dezvolte spiritul organizator, creativitatea si pentru a-l ajuta sa duca la bun sfarsit jocul pe care l-a inceput, putem incepe sa asezam piesele una langa alta si ii poti solicita ajutorul. Stim cu toti ca nu au rabdare prea multa sa termine ce au inceput atunci cand sunt mai mici, si se plictisesc de cele mai multe ori prea repede din varii motive, ca au vazut altceva mai interesant sau si-au amintit ca vor sa picteze sau sa coloreze etc., de aceea trebuie indrumat si incurajat sa ofere ajutorul pentru a termina importanta constructie. 


Cuburile de construit continua sa isi aduca beneficiile nu numai copiilor aflati la inceput de drum, ci si copiilor mai mari care isi pot exersa, sau pot chiar invata, matematica. Eu cu fiica mea am inceput sa folosim cuburile care au numerele de la 1 la 10 scrise pe ele, pentru ca vreau sa le invete dupa nume, iar mai tarziu sa le invete si ordinea. Suntem la inceput de drum si ne ajutam si de cantecele despre numere iar partea vizuala o avem de la cuburi.
Copilul mai poate invata si culorile cu ajutorul cuburilor, poate sa sorteze dupa forma fiecarui cub sau/si culoare, sau poate construi ce numai mintea unui copil isi poate imagina.

Jocul „de-a inginerul constructor” poate fi atat de complex incat poate dezvolta o multitudine de abilitati, in plus fata de ce am mentionat mai sus mai sunt si abilitatile de comunica si negociere atunci cand copilul se joaca cu un partener de joc sau chiar cu parintii. Emotional copilul se poate apropia mai mult de parinti, mai ales in cazul copiilor care trec printr-o schimbare importanta in viata (gradinita, parintii muncesc si stau separati toata ziua, aparitia unui frate, etc.)  

 Tu ce parere ai? Copilul trebuie ghitat in jocul lui zilnic sau trebuie lasat sa se distreze dupa bunul lui plac?


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu