duminică, 15 februarie 2015

Jocul in timpul mesei


Pentru multi parinti ramane o dilema daca este bun jocul copilului in timpul mesei, aceasta aduce dupa sine tot felul de temeri. Oare copilul meu va ramane cu acest obicei nepotrivit pentru multa vreme? Oare nu este o incalcare a bunelor maniere? Si acestea sunt doar doua dintre temerile multora dintre noi.

Fetita mea a inceput diversificarea la varsta de 5 luni, asa cum ne-a recomandat pediatrul, de la prima masa si pana acum, atentia ei in timpul meselor a suferit nenumarate schimbari. Primele mese au fost cele mai linistite si conforme codului bunelor maniere, dar sa ne gandim de ce... in primul rand, era ceva nou pentru ea, era prea mica sa stea in sezut atat de sigur incat sa se poata misca dupa bunul ei plac si noul instrument de mancat –lingurita – si noua textura a mancarii si castronelul in loc de biberon, acestea erau suficiente informatii noi cat sa o tina ocupata in tot acest timp in care servea doar cateva lingurite.



Asa ca… ma gandesc eu acum, dupa un an de la momentul acela, ce bine era atunci, si imediat imi vine in minte intrebarea „Oare am gresit eu ceva de a ajuns acum sa avem uneori mese servite pe fuga intre cateva cuburi de construit sau cateva secvente de desene animate sau mai stiu eu ce activitate are in momentul in care trebuie sa manance?”. Nu, nu am gresit, doar ca bebelusul meu nu mai este un bebelus, este un copil plin de energie care are nevoie de activitate si care acum descopera lumea, si uneori are senzatia ca daca se opreste in loc sa manance nu mai are timp sa aseze cuburile asa cum si-a imaginat in momentul respectiv sau sa isi continue alergatul prin casa in cursa ei imaginara.
Si incerc sa fac o retrospectiva a acestei activitati din rutina zilnica, servitul mesei. Asa imi amintesc ca in prima luna nu a avut nevoie de alte obiecte noi cu care sa se joace in timpul mesei, dupa care a inceput incet, incet sa devina tot mai nerabdatoare si asa am introdus cate o jucarie, prima data lingurite, dupa care castronele urmate de jucarii si tot asa. Cu alte cuvinte, am adus lumea pe care isi dorea foarte mult sa o exploreze la „picioarele” ei , sa isi poata continua cercetarea in voie, pentru ca orice joc sau jucarie care a fost introdusa in timpul mesei nu a facut decat sa ajute micutul meu bebelus sa se dezvolte, sa transmita creierului noi informatii si sa ii satisfaca setea de cunoastere. Asa a invatat sa manuiasca lingurita foarte bine, in ciuda faptului ca de cele ma multe ori am fost nevoita sa „invat” si eu sa manuiesc instrumentele de curatat, dar a meritat orice mic efort.

In concluzie, nu gresim cand nu facem o regula din „la masa se mananca si nu se joaca” pentru ca jocul este sursa lor de informatie pentru a se dezvolta.

Nu trebuie sa ne speriem ca se va obisnui sa nu respecte bunele maniere, va lua masa corespunzator dupa ce va incepe sa mearga la gradinita pentru ca acolo, prin puterea exemplului se va comporta in timpul mesei ca toti ceilalati copii. Iar acum, cand toata familie se va aseza la masa si bebelusul tau va face acelasi lucru, chiar daca va manca sau nu, dar va fi prezent la orice activitate in familie.

Daca ne schimbam modul de a gandi si privim doar partea pozitiva a jocului din timpul mesei, putem descoperi ca se pot invata lucruri noi care tin de servitul mesei, asa a invatat fetita mea la inceput sa tina lingurita, apoi sa manace singura, sa aseze castronele unul peste altul, sa imi arate care este lingurita, farfuria, furculita etc. si nu numai, acum invatam denumirea fiecarui degetel in timp ce mancam, atunci cand vrea sa stea pe scaunelul ei.



Copilul tau ce a invatat in timpul mesei? Spune parerea ta in sectiunea de comentarii de mai jos!


 


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu