duminică, 6 martie 2016

Ne jucam cu alfabetul

Este uimitoare setea de informatii pe care o poti gasi intr-un copilas de numai doi anisori. Copilasii sunt foarte receptivi la tot ce este nou, adora jocurile noi, cartile noi si informatiile despre tot ce ii inconjoara.
 Noi am valorificat cat am putut curiozitatea fetitei noastre. Asa ca, imediat ce a implinit doi anisori am inceput cu pasi mici si timizi lectiile despre alfabet.
In momentul in care am inceput aceste lectii ea nu pronunta foarte multe litere in cuvinte si nici macar nu isi dorea sa incerce sa le pronunte. Prin joc am reusit sa ii captez atentia si pana acum am reusit sa invatam aproape jumatate dintre literele din alfabet. Nu am insistat sa invatam mai mult pentru ca am studiat fiecare litere in mai multe zile chiar saptamani pana a reusit sa pronunte corect si in cuvinte scurte. Am insistat mai mult pe literele F, H si J, cele care au fost intampinate cu reticenta din partea ei.
Lectiile despre alfabet sunt tinute dimineata, insa ne jucam cu literele pe tot parcursul zilei atunci cand cantam, cand incercam sa identificam literele pe care le gasim pe diferite cutii/carti etc.

Literele mari de tipar
De ce dimineata? Este cel mai bun moment din zi, este momentul in care ii pot capta atentia in intregime pe o perioada mai lunga de timp. Prima data invatam litera din carte si o desenam (ii facem ochi, o coloram). Al doilea pas este sa o gasim in minicardurile descarcate gratuit de pe site-ul Lego si decupate de mine, acum ca am invatat cateva litere incerc sa scriu cuvinte formate doar din doua litere pentru a incerca sa le citim. Asta este primul pas spre citire, care este un proces mai greoi si care sigur va dura mult mai mult.

Carduri tactile
Citirea cuvintelor fiind procesul ulterior scrierii, conform metodei Montessori, am introdus si jocurile cu cardurile tactile. Se pot confectiona foarte usor. Prima incercare a fost cu nisip foarte fin care a fost lipit pe carton gros. Ultima varianta si cea mai buna, pe carton gros am lipit literele gasite in comert care au autocolant. Insa mai sunt si alte metode de confectionare a acestor cartonase. Ideea lor este ca micutul sa atinga conturul literei astfel sa inteleaga mai bine cum este formata, ulterior va sti cum sa o scrie. Aproximativ pe acelasi principiu merge si construirea literei din cuburi Lego. Sau dupa ce scrii litera pe o foaie sa fie asezata plastilina pe conturul ei, cu bilute sau chiar sa faci literele din plastilina.

Literele mici de tipar
Pentru ca fiica mea este destul de mica nu i-am povestit inca de la inceput ca literele se pot diferentia in functie de modul de scriere (litere mari/mici sau scrise de tipar/de mana) am discutat pana acum numai despre literele mari. Insa am pregatit materialul si i-am povestit, cu titlu informativ ca sunt si litere mici de tipar. Am pregatit un joc de asociere simpla a literei mari cu litera mica, cu ajutorul capacelelor de la ouale cu surprize (care sunt preferatele ei). In prima faza vor fi lipite pana va retine fiecare litera si ulterior le voi desprinde. Jocul rezultat va fi unul simplu, sa gaseasca si sa lipeasca capacelul cu litera mica de capacelul cu litera mare.

Jocuri de logopedie
Pana acum am vorbit despre ce materiale folosim noi pentru a invata alfabetul. Insa acum urmeaza sa povestesc cum am reusit noi sa ne imprietenim cu cateva litere pe care nu le placeam deloc. Printr-un joc simplu de logopedie. Pot fi gasite pe internet o serie larga de astfel de jocuri pe care le poti face impreuna cu cel mic. Noi am folosit unul singur care a avut un mare succes si care la final se transforma intr-un joc de maimutarit in oglinda. Incepem prin a pronunta litere si sunete pe care le pronunta cu usurinta, pentru a-i mari increderea in ea, pentru ca de multe ori refuza sa pronunte litere sau cuvinte din teama de a nu gresi. Iar urmatorul pas este pronuntarea literei pe care o pronunta mai greu sau pe care refuza sa o pronunte. La final exercitii de flexibilitate a limbii, dar de fapt radem si ne maimutarim dar si lucram la muschii limbii. Pentru ca stiu cat de importanta este respiratia si puterea aerului in dezvoltarea vorbirii, de ceva timp avem tot felul de jocuri si jucarii de suflat. Canta la fluier, muzicuta, sufla barcutele din hartie pe masa sau spuma cand este la baita de seara. Asa invata copilul sa isi controleze respiratia ce il va ajuta foarte mult in procesul vorbirii.

Gaseste litera
Pe langa jocurile de logopedie mai jucam jocuri de fixare a cunostintelor si de recunoastere a literelor in cuvinte. Am facut cateva cartonase pe care trebuie sa le aseze la litera corespunzatoare primei litere din cuvant.  

Extrasfaturi
  •  Nu incepe lectiile de alfabet daca nu este interesat si nu are rabdare sa te asculte.
  •  Nu il invata multe litere in aceeasi zi. Cate o litera pe saptamana este suficient. Daca nu pronunta o litera bine ramai la ea pana reuseste sa o pronunte si in cuvinte scurte.
  • Exerseaza in fiecare zi cu ajutorul cantecelelor. Cand ai treaba prin casa poti canta cu cel mic. Noi cantam in bucatarie, si incepem cu incalzirea vocii: La la la...fa fa..fe fe ... fi fi, ha ha ha, hi hi hi etc. (folosim literele pe care nu le pronunta bine). Sunt de fapt exercitii de logopedie facute in joc si ajuta la fixarea literi in cuvinte. 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu